Bulk boodschappenzakjes

19:44

Iedere 'zero waste goeroe' roept het zo vaak als hij kan: "Buy in bulk"! Bulkaankopen zijn de aankopen die je uit een 'container' haalt. Denk maar aan de wand met noten en muesli bij de Ekoplaza. Helaas is de bulkselectie in Nederland vaak heel minimaal, mede vanwege wetgevingen op het onverpakt verkopen van pasta en rijst, maar toch kun je al heel wat stappen maken.

Om goed voorbereid naar de supermarkt te gaan, is het handig om kleine zakjes mee te nemen. Deze kun je heel makkelijk zelf maken, maar ik heb deze biokatoenen zakjes gekocht bij de Grand Epicerie in Parijs. Gelijk een leuk aandenken aan mijn studieperiode hier, en ze gaan erg lang mee. Als ik naar de "Le Retour à la Terre" ga, zorg ik altijd dat ik de kleine zakjes in mijn tas gepropt heb. Ik kan ze dan ter plekke vullen met noten en dadels, maar bijvoorbeeld ook met champignons of aardappels. Ik verbaas me er altijd over hoeveel (100% gerecycled) papieren zakjes er in ieders mandje zitten. Je eigen zakje meenemen is écht net zo makkelijk. Thuis kun je de zakjes leeggieten in een (weck)pot of ander bakje, maar het scheelt heel veel gesjouw met zware dingen.

Naast dat de zakjes handig zijn voor boodschappen, neem ik ze ook vaak mee naar de universiteit. Zo heb ik altijd een snack bij me (bijvoorbeeld wat noten of dadels of onverpakte chocola). Zorg dat je je cravings voor bent en voorkom dat je naar een voorverpakte Snickers graait!

Voor de grotere aankopen, zoals een brood, gebruik ik vaak een katoenen tasje. Nu moet ik meteen vertellen dat dit niet altijd even makkelijk is. Voordat je het weet heeft de verkoopster hem al in een (papieren) zak gedaan!

Hoe reageren de verkopers?
Ik heb nog nooit de zakjes op de band gelegd zonder een opmerking of blik te krijgen, maar vaak is dat alles. Soms krijg ik een complimentje, soms een knikje en soms wat gemompel in het Frans (en dan hoop ik maar dat het een complimentje is). Over het algemeen maakt het de verkoper niet uit of je je spullen in je eigen zakje doet. Zorg wel dat je ze open houdt, zodat de kassamedewerker snel kan zien wat erin zit. Op de markt is het gebruik van je eigen zakje soms iets minder makkelijk. Als het druk is hebben de marktkoopmannen niet altijd zin om je zakje aan te pakken. Geef dus je zakje op het moment dat je je 'bestelling' doet: dan kunnen ze niet meer terug. 

In Amsterdam hebben wij nog geen bulkzakjeswinkel kunnen vinden helaas.

You Might Also Like

0 reacties

Contact

Wil je een aanvraag voor een lezing of workshop doen? Mail dan naar lezing@hetzerowasteproject.nl

Heb je een adresje voor op de bulkkaart? Mail dan naar bulk@hetzerowasteproject.nl. Persaanvragen en interviewverzoeken pers@hetzerowasteproject.nl

Facebook