What's in my bag? Kook mee!

15:34


 Slim inkopen doen is cruciaal voor een geslaagde afvalloze week. Daarnaast is het belangrijk dat je altijd je eigen zakjes meeneemt. Zo kun je héél veel onnodig afval besparen. Hoe dat precies in z'n werk gaat? Bekijk hier mijn boodschappenlijstje, doe mee met de 'mealplan' en laat je inspireren!

In het mandje
Alles wat ik heb gekocht kun je op de foto zien. In totaal kostte het me 25 euro. Daar krijg ik een week gezonde én lekkere boodschappen voor terug. Ik had kunnen bezuinigen op de yoghurt, fetakaas en het verse brood, maar ik vind het heel belangrijk om niet te streng voor jezelf te zijn. Dan houd je het namelijk niet vol!



Het plan
Met ingrediënten die ik nog in huis had in mijn achterhoofd, maakte ik het volgende plan voor mijn diners. Mijn ontbijt, lunch en tussendoortjes zijn de hele week ongeveer hetzelfde, gebaseerd op het volgende idee: 
Ontbijt: havermout met banaan, appel, rozijnen, noten of cacao (havermout had ik nog)
Lunch: vers brood met appelstroop, pindakaas of jam (uit een glazen potje. Ik wil uiteindelijk helemaal zero waste leven, maar voorlopig tolereer ik glazen en blikverpakkingen nog (in kleine mate)) 
Tussendoor: dadels, cashewnoten, stuk fruit




Dag 1: 
Verse aardappelpuree met kool, rozijnen, appel en verse fetakaas

Dag 2: 
Curry met aubergine, kool, aardappel, erwtjes, rijst, gember, limoensap, bosui en kokosmelk

Dag 3: 
De rest van de curry 
Dag 4: 
Zoete aardappelsalade met avocado, bosui en een yoghurtdressing. 
Dag 5: 
De rest van de aardappelsalade

Ik heb nog niets voorbereid, dus het schema is nog erg flexibel. Meer over 'mealprepping' vind je binnenkort op het blog. Omdat ik bij de bionatuurwinkel boodschappen deed, was de keuze in groenten erg "beperkt". Ze verkopen er namelijk alleen maar lokale seizoensgroenten. De aubergine, gember en een halve limoen heb ik nog in huis, dus daar smokkel ik een beetje mee. Net als met de glazen pot en het blikje, wat ik niet 'los' kon vinden.




Door mijn eigen zakjes mee te nemen, hoefde ik geen plastic zakjes van de bulkafdeling te gebruiken. Zelfs dadels worden hier in bulk verkocht, dus dat scheelt enorm! Om de fètakaas werd een papiertje gewikkeld. Natuurlijk is het beter om je eigen bakje mee te brengen, maar helaas heb ik die nog niet. Bovendien is één papiertje al  een stuk beter dan een kilo plastic om één blok fèta! Ik ga dus proberen om deze punten te verbeteren, maar dat gaat (ha)bit by (ha)bit.


You Might Also Like

0 reacties

Contact

Wil je een aanvraag voor een lezing of workshop doen? Mail dan naar lezing@hetzerowasteproject.nl

Heb je een adresje voor op de bulkkaart? Mail dan naar bulk@hetzerowasteproject.nl. Persaanvragen en interviewverzoeken pers@hetzerowasteproject.nl

Facebook