Lief voor je lokken: houten haarborstel

14:18


Misschien heb je inmiddels je eigen DIY shampoo gemaakt of je doucheroutine helemaal omgegooid. Maar heb je al nagedacht over de nabehandeling? Nee, ik heb het niet over verzorgende conditioners, luxe crèmes of een plasticvrije föhn. Ik doel op iets veel simpelers: je haarborstel.

Net als je tandenborstel kun je je haarborstel namelijk héél makkelijk vervangen door een houten- of bamboe-exemplaar! En deze zijn er in allerlei soorten, maten en varianten. Ik kreeg mijn eerste niet-plastic haarborstel als cadeautje en ben nu dus in bezit van een Zenner borstel. Gemaakt van niet-tropisch hout en 100% echt haar. Als je voor de houten variant gaat, is het verstandig om voor FSC hout of een andere goedgekeurde houtsoort te kiezen. De Body Shop verkoopt bamboe borstels en kammen. De bamboe borstel met bamboe pinnen en een rubberen kussentje hebben wij inmiddels ook aangeschaft en borstelt heel fijn. Een aantal filialen van de Ekoplaza heeft ook houten en bamboe borstels, maar check ook je plaatselijke natuurwinkel: grote kans dat ze er eentje voor je hebben liggen!


De haren van mijn Zenner-borstel zijn van écht haar. Vaak houdt dit in dat het om varkens- of ander dierenhaar gaat. dat is natuurlijk een stuk beter dan plastic, omdat haar een natuurlijk product is. Wil je liever geen haar gebruiken? Kies dan voor de volledig bamboevariant van the Body Shop of ga voor een (antiklit)kam die helemaal uit hout bestaat en waar dus geen dier aan te pas komt! Extra leuk is overigens, dat bij navraag bij de kapper bleek dat een bamboe haarborstel (of een houten borstel met echt haar) kan zorgen voor minder haaruitval en dat het stimuleren van meer haargroei. Nu ben ik vaak wat sceptisch over zulke feiten, waarschijnlijk dankzij het kleine kapitaal dat ik in het verleden uitgaf aan speciale shampoos, serums en andere chemische wonders die nooit hielpen, maar deze keer geloof ik het graag. 

You Might Also Like

4 reacties

Contact

Wil je een aanvraag voor een lezing of workshop doen? Mail dan naar lezing@hetzerowasteproject.nl

Heb je een adresje voor op de bulkkaart? Mail dan naar bulk@hetzerowasteproject.nl. Persaanvragen en interviewverzoeken pers@hetzerowasteproject.nl

Facebook